Comença el desmuntatge de l’antiga línia d’alta tensió Encamp – Grau Roig

Jordi Alcobé, Laura Mas i Albert Moles a l'ETR de Grau Roig

Aquest dimecres han començat a Grau Roig els treballs per retirar l’antiga línia d’alta tensió Encamp – Grau Roig. La instal·lació ha quedat obsoleta un cop ha estat substituïda amb èxit per una nova línia de més capacitat i amb un traçat diferent, que evita els nuclis urbans i els terrenys privats.

El director general de FEDA, Albert Moles, la cònsol major d’Encamp, Laura Mas, i el cònsol major de Canillo, Jordi Alcobé, s’han aplegat a l’Estació Transformadora i Repartidora de Grau Roig, per visitar les obres, ja que és l’extrem per on s’han començat els treballs. Es tracta d’una operació sensible, que s’ha estat planificant entre les empreses externes i FEDA durant més de tres mesos per garantir la ràpida retirada i la seguretat de les obres, un cop es va constatar que la infraestructura que la substitueix —tots els trams de la qual es van posar en funcionament el 2023—  funciona satisfactòriament.

Les obres de desmuntatge suposaran la retirada de 17 quilòmetres de cables d’alta tensió (110 kV) i 93 pilones. Els treballs estan dividits en cinc trams que començaran pel costat de Grau Roig per adaptar el calendari als moments de menys activitat en cada zona. Donada la complexitat d’una xarxa d’alta tensió hi ha diferents fases, començant pel desmuntatge del conductor, després les torres i per últim, la retirada de la fonamentació. La previsió és que els treballs puguin acabar a principis del 2025. El desmuntatge alliberarà diversos espais públics i privats i allunyarà la línia dels nuclis de més població.

El director general de FEDA, Albert Moles, ha destacat el compromís de FEDA amb la instal·lació i manteniment d’unes infraestructures modernes, que compleixin els més alts estàndards i que garanteixin la seguretat i la capacitat de la xarxa elèctrica. Moles ha explicat que les obres conclouen el compromís de FEDA des que es va definir en el Pla sectorial d’infraestructures energètiques la necessitat de substituir l’antiga línia per donar resposta a les necessitats de subministrament elèctric del país, per exemple per a la calefacció elèctrica i la mobilitat, en el marc de la transició energètica. En l’acte, els cònsols majors d’Encamp i Canillo han donat importància també a la reducció d’impacte que suposarà per a algunes de les zones amb més població d’aquestes parròquies. Mas ha destacat, a més a més, la rapidesa prevista per les obres i la reducció de l’impacte que suposarà per a les zones on es retiraran línia aèria i pilones.

La unió temporal d’empreses (UTE) formada per l’operador francès de transport elèctric, RTE, l’empresa de treballs elèctrics SEMI France i la constructora andorrana Unitas, és l’encarregada de dur a terme els treballs. El compromís és que a principis del 2025 la línia hagi quedat retirada. Es tracta d’una obra complexa, però que tindrà totes les mesures de seguretat necessàries. La retirada de les pilones es farà amb grues, tret de les més inaccessibles, que es retiraran per aire. El projecte contempla la restauració ambiental de les zones afectades i els accessos, així com el reciclatge de tot el material recuperat. Només es preveuen petits talls de trànsit d’uns pocs minuts en moments concrets, per minimitzar els riscos de les operacions.

A banda del desmuntatge de la línia, les pilones i l’enderroc de fonaments de formigó, el projecte contempla la restauració ambiental de les zones afectades i els accessos. De fet, totes les accions garantiran el mínim impacte ambiental i la màxima seguretat possible. Se senyalitzaran els treballs prèviament, es retiraran tots els materials desmuntats o enderrocats a un centre de gestió de residus autoritzat i es protegirà l’entorn. L’obra no tindrà cap afectació sobre el subministrament elèctric de la clientela.